СТАТИИ

kak_da_se_predpazim_thumb

ИЗЯЖ ДЪГАТА!


 

Когато става дума за здравословно хранене, много хора го свързват с меню, богато на протеини и фибри и с избягването на наситени мазнини. Но замисляли ли сте се да ядете цветно? В тази статия ще разгледаме хранителните стойности на продуктите спрямо техните цветове.


Защо е цветът на храните е важен?


Пъстрите нюанси на плодовете и зеленчуците не са просто радост за очите ни – те ги зареждат с хранителна стойност. Поради тази причина черешите, ягодите и червените чушки съдържат еднакви вещества. Морковите и портокалите – също. Сега помислете за вашите блюда на закуска, обяд и вечеря. Имат ли преобладаващ цвят или са пъстри? Опитайте да бъдете художник в кухнята и поднесете пъстро меню с червени малини, зелени броколи, жълти чушки и лилав патладжан…


ПРЕДИМСТВАТА НА ЧЕРВЕНИТЕ ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ

Основната полза от тях е, че са богати на антиоксиданти. Те предпазват клетките от щети, причинявани от околната среда (например от вредното влияние върху организма на UV лъчите на слънцето). Червените храни предпазват от рак и от възрастови заболявания като Алцхаймер. Най-обсъжданото вещество, съдържащо се в червените храни е ликопенът. Най-големи количества от него съдържат доматите и динята. Приемът на ликопен може значително да намали риска от развитие на рак на простата. При жените веществото предпазва от рак на белите дробове, рак на гърдата и рак на стомаха.

Червените храни, които ви препоръчваме:


• Вишни;

• Диня;

• Малини;

• Репички;

• Червени боровинки;

• Червено грозде;

• Червени картофи;

• Червен лук;

• Червено цвекло;

• Червени ябълки;

• Череши;

• Ягоди.


Червена бомба:


• Поръсете няколко малини върху киселото си мляко на закуска.

• На обяд хапнете микс от бадеми и сушени боровинки.

• Прибавете към супата си на вечеря сотиран червен лук и чили.


ПРЕДИМСТВАТА НА ЗЕЛЕНИТЕ ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ

Зелените храни дължат славата си на лутеинът. Той е мощен антиоксидант, който се съдържа в големи количества в очната тъкан, наречена макула. Макулата помага да изпрати съобщение до мозъка относно това какво вижда окото. Тя е отговорна и за централното зрение, което ни дава възможност да четем, да шофираме и да извършваме всякакви други дейности, свързани с концентриране на погледа напред. Дегенерацията на мукалата с напредването на възрастта води до намаляване на зрението и слепота. Редовната консумация на храни, богати на лутеин, предотвратява дегенерацията на макулата и по този начин намалява риска от ослепяване и други заболявания, свързани с очите.

Зелените храни, които ви препоръчваме:


• Авокадо;

• Аспержи;

• Броколи;

• Брюкселско зеле;

• Грах;

• Грозде;

• Зеле;

• Зелен фасул;

• Зелени чушки;

• Киви;

• Спанак;

• Тиквички.


Зелена бомба:


• Замразете зърна грозде за освежаващо лакомство в горещите летни дни.

• Поставете няколко тънки резенчета авокадо върху сандвич с пуешко.

• Добавете нарязани броколи към соса със сирена на макароните или към зеленчуковото ризото.


ПРЕДИМСТВАТА НА ЖЪЛТИТЕ И ОРАНЖЕВИТЕ ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ

Вероятно сте чували за бета-каротина. Той е основният хранително вещество, отговорно за ярките жълти и оранжеви цветове. Свързан с него е и алфа-каротинът. Човешкият организъм има способността да трансформира двата каротина във витамин А, а той от своя страна подпомага дейността на почти всички вътрешни органи. Особено полезен е за очите, дихателните пътища, пикочните пътища и чревния тракт. Когато тези тъкани са подхранени и здрави, това възпрепятства появата на атаки от бактерии и вируси. Алфа- и бета-каротините са мощни антиоксиданти, които активно участват в здравето на имунната система и подхранват костната система и костите. Нещо повече, те могат да спомогнат за забавяне процеса на стареене, както и свързани с него заболявания – деменция, Алцхаймер и др. Редовният прием на витамин А намалява и риска от сърдечно–съдови заболявания.

Жълтите и оранжеви храни, които ви препоръчваме:


• Ананас;

• Банан;

• Грейпфрут;

• Жълт боб;

• Картофи;

• Манго;

• Моркови;

• Портокал;

• Праскова;

• Пъпеш;

• Тиква;

• Царевица.


Жълто-оранжева бомба:


• За тонус и енергия започнете деня с фреш от лимон и мед.

• Нарежете манго, папая и ананас и ги разбъркайте в екзотична плодова салата, която да похапнете, щом усетите глад.

• Поръсете домашно приготвената пица със ситно нарязана жълта чушка – ефектът е естетичен и много вкусен.


ПРЕДИМСТВАТА НА СИНИТЕ И ЛИЛАВИТЕ ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ

Тези плодове и зеленчуци са богати на флавоноиди. Това са най-мощните фитохимикали, съдържащи се в храната. Съществуват различни групи на флаводоноидите. Една от тях укрепва здравето на кръвоносните съдове и намалява риска от сърдечно–съдови заболявания. Флавоноидите забавят процесите на отслабване и загуба на паметта, свързани с остаряването. В допълнение, те подобряват двигателните умения, както по отношение на големите движения (като например ходенето), така и при извършването на по-деликатни (например подвижността на пръстите). Веществото играе голяма роля в профилактика на рака. Проантоцианидини (група на флавоноидите) помагат за предотвратяване на бактериите по лигавиците на пикочните пътища. А ако бактериите не могат да се задържат в тези тъкани, размножаването им се затруднява и не могат да причинят инфекции.

Сините и лилавите храни, които ви препоръчваме:


• Боровинки;

• Къпини;

• Лилави аспержи;

• Лилави картофи;

• Патладжан;

• Сини сливи;

• Смокини;

• Червен боб;

• Червено грозде и стафиди;

• Червено зеле;

• Червен лук;

• Черници.


Синьо-лилава бомба:


• Добавете замразени боровинки в овесената каша, докато я варите на закуска.

• Поръсете стафиди върху салата си.

• Включете в менюто си екзотични ястия като телешко месо със сушени сини сливи и канела.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Условия за ползване

Всички права запазени, регистрирана марка Spa-life.bg

Enira Media LTD

Сайтът е създаден от 2p web design studio